Växlar med en ny kvalitetsnivå

Bilden visar Henrik Svensson i den växelverkstad, intill STGs huvudkontor i Borlänge, där den nya växelsatsningen ska genomföras.

Nu presenterar STG cirkulär spårväxel. En ny produkt med en standard mellan nya växlar och dem reviderade spårväxlar som STG erbjuder sedan tidigare.
– Den här satsningen ska också ses som en miljösatsning från vår sida tillsammans med Vossloh, säger Henrik Svensson, affärsområdeschef för Växlar/Material.

STGs växelverkstad, som finns intill huvudkontoret i Borlänge, har i flera år producerat produkten som har namnet reviderad spårväxel. Det är växlar som i huvudsak gått till spår som ägs av kommuner, industrier och Trafikverkets lägre besiktningsklasser, där man inte behöver använda sig av helt nya växlar. Exempel på användningsområden är bangårdar på industriområden.

Uppskattat på marknaden

Detta har varit uppskattat av marknaden.
Nu utvecklar STG den här verksamheten och introducerar produkten Cirkulär spårväxel.
– Vi kommer att jobba i samma anda som med våra reviderade spårväxlar. Skillnaden är att de detaljer som slits mest, i samband med användning kommer  att ersättas med helt nya ståldelar. Därmed blir det nya slipers, tungor, stödräler och korsningar. Samtidigt kommer vi att återanvända plattor och befästning till vissa delar av rälen, berättar Henrik Svensson och fortsätter:
– På det sättet skapar vi en klimatsmart lösning på växlarna samtidigt som standarden höjs ett snäpp,  upprepning
– Detta är resultatet av att kunderna börjat fråga efter den här typen av växlar med en lite högre standard. En nivå mellan nytt och vårt reviderade material.
Användningsområdena är de samma som för reviderade spårväxlar.

Ensam på marknaden

Noterbart är att STG är ensam på marknaden att producera den här formen av spårväxlar – under nivån för helt nya växlar. Under det gångna året har STG testat produktionen genom att bygga fyra exemplar av Cirkulär spårväxel.
– Vi har fått en bra respons från kunderna. Det finns ett stort intresse hos kommuner och industrier att bygga ut och skapa spår på sina områden. Dessa växlar är billigare än nya, samtidigt som det är växlar av bra kvalité.
Genom den här satsningen skapas ett närmare samarbete mellan STG och Vossloh Nordic som blir materialleverantör av de nya detaljerna på växlarna.
Efter sommarens tester kommer den stora industriproduktionen att inledas under vintern 2023. Målet är att det ska byggas tio växlar som blir klara för leverans under våren 2023.
– Det är viktigt att  kunden snabbt kan köpa växlarna eftersom det ofta finns ett behov av leverans inom två till tre veckor. Dessutom planerar vi en kraftig produktionsökning av dessa växlar på mellan 30 och 40 procent, berättar Henrik Svensson.